torsdag den 25. august 2011

Blogindlæg nr. 009 - Drager på Rømø

I dette blogindlæg rettes fokus på den kategori man kan kalde ferie- og familiefotos.

Normalvis er denne form for fotografier jo ganske private, og slet ikke tiltænkt at skulle vises i offentligheden, af den simple grund, at de slet ikke er interessante for andre end de implicerede personer. Jeg er naturligvis bekendt med, at tidens trend er en ganske anden, og at folk efterhånden oploader fotos af snart hvad som helst på sociale netværk...fotografier af éns aftensmad, de nye sko, en parkeringsafgift man har modtaget osv.

Jeg kender flere der mener det er en uskik. Man kan naturligvis diskutere hvor interessant det er at se billeder af folks morgenbord eller fotos fra en våd tur i byen. Omvendt er jeg også af den holdning, at folk jo bare kan vælge at bruge tid på noget andet, hvis de har et "problem" med det!

Personligt har jeg det dog også sådan, at der ud fra et fotografisk synspunkt gerne må være en mening med at fremvise sine billeder, hvis ikke alt bare skal ende i en eller anden form for indholdsløs ligegyldighed. Hvis ens fotografier skal adskille sig fra den gigantiske mængde af billeder som vi mennesker møder hver eneste dag i tv, på Internettet, i ugeblade, på facebook osv. så bør fotografier indeholde noget kvalitet.

Det kan være selve motivet eller situationen som er spændende. Det kan være billedets komposition, fotografiet kan rumme en god "historie", det kan have et interessant udtryk eller besidde nogle smukke farver, men det bør rumme et eller andet der er interessant for andre at kigge på.

Nedenstående fotografier er et forsøg på at vise nogle private ferie- og familiebilleder med et - for mig - æstetisk snit. Tidligere på året var jeg på familietur på Rømø. Det er et populært udflugtssted for folk med hang til drageflyvning, og personligt havde jeg aldrig set så mange drager på én og samme tid. Jeg havde heller ikke tidligere set drager i et så stort format, så det måtte jeg have nogle fotografier af. Det blev til fotografier med et atypisk indhold og nogle smukke farver. Disse fotografier bringer minder frem fra en dejlig dag med familien. Det er jo netop det familie- og feriebilleder skal...bevare minder som man kan frembringe igen og igen...og så gør det jo ikke noget, at billederne også er flotte at kigge på... 


*

Du har mulighed for at se tidligere blogindlæg her. Scroll ned i bunden af denne side og kig under blog-arkiv. Klik herefter på én af månederne...og så er du igang!

Find mig desuden på Facebook. Søg efter "Photos by Fernandez", og kan du lide hvad du ser der, så giv mig gerne et "synes godt om"... 

På forhånd tak :)










Ingen kommentarer:

Send en kommentar