torsdag den 13. september 2012

Blogindlæg nr. 33 - Vand i bevægelse

Velkommen til min fotoblog...

Jeg er tilbage med endnu et lille blogindlæg efter en pause henover sommeren og med lidt billeder fra netop sommeren.
 
Nedenstående fotos er fra min sommerferie i Tyrkiet, hvor jeg bl.a. tilbragte to dejlige uger med min kone og nogle venner. Én af dagene var vi afsted på en særdeles smuk tur i bjergene ca. 50 km. øst for Alanya. Et godt stykke inde i en bjergkæde og godt oppe i højderne ligger dette meget smukke sted, hvor der er masser af rindende bjergvand i kløfterne mellem bjergene.

Når man skal fotografere vand i bevægelse kan man med fordel eksperimentere med lukketiden på sit kamera. Der er enorm forskel på hvordan vand i bevægelse indfanges på et foto, afhængig af om man benytter lang eller kort lukketid. Hvis man benytter lang lukketid, vil vandets bevægelse "flyde ud" og være uskarpt, men det giver samtidig en fin effekt af fart og dynamik. Med kort lukketid sker det modsatte, kan man sige. Vandet står langt skarpere, og hvis man fotograferer med meget kort lukketid kan man faktisk indfange flyvende dråber i luften. Omvendt kan fotografierne måske miste noget dynamik? Det er et spørgsmål om smag og temperament og der er i min optik ikke noget der er mere rigtigt end andet, der er blot tale om flere muligheder for udtryk.

Herunder ses en serie af naturfotos med vand i bevægelse, hvor jeg har eksperimenteret med lukketider. På nogle af billederne opererer jeg med kort lukketid, og på andre med noget længere lukketider. De to første billeder er taget samme sted lige efter hinanden, men med to forskellige lukketider for at illustrere hvor stor forskellen faktisk er.

God fornøjelse med kigget

*

Du har mulighed for at se tidligere blogindlæg. Scroll ned i bunden af denne side og kig under blogarkiv.
Klik herefter på én af månederne - så er du igang.

Find mig desuden på Facebook. Søg efter "Photos by Fernandez", og kan du lide hvad du ser der, så giv mig gerne et "synes godt om"...så bliver jeg glad!


På forhånd tak  :-)


















Ingen kommentarer:

Send en kommentar