søndag den 25. august 2013

Blogindlæg nr. 46 - Hyldest til Barcelona

Som overskriften antyder tager dette blogindlæg dig med til Barcelona.

Denne smukke by i det nordøstlige hjørne af Spanien i regionen Katalonien, har en ganske særlig plads i mit hjerte. Jeg er opvokset i Danmark...som jeg ligeledes elsker stort...men dette er min fødeby, og det er samtidig et sted hvor jeg har familie og venner og ofte har rejst ned.

I stakken af fotos fra flere af de ture jeg har haft, har jeg sammensat en serie, som således er min egen lille hyldest til byen. En del af fotografierne er klassiske vartegn, som med det samme ville afsløre hvor vi er i verden. Andre af billederne er mere "neutrale" og afslører ikke umiddelbart den geografiske oprindelse, men er blot en lille finurlighed eller en sjov detalje som jeg fik lyst til at fotografere.

Tilsammen udgør disse fotografier en serie af "skud" fra en by som i min optik er et fantastisk sted. Mangfoldighed er et nøgleord! Her er både ufattelig smukt, men der er også steder der nærmest er grimme. Der er stor rigdom (på mange niveauer) men også slem fattigdom. Her er både super eksklusivt og dyrt, men naturligvis også steder der er ganske billige. Sådan kan man blive ved...

Som det gør sig gældende i alle større byer, er der mange små lokale oaser...den ene mere genial end den anden. Serien her starter ved ét af havneområderne og ét af byens mest kendte klenodier...søjlen med Columbus. Der er ligeledes billeder fra "Barrio Gotic"..det gamle gotiske byområde med sine smalle gader og stræder som ligger omkring katedralen og tæt ved "La Rambla" som mange nok kender. Der er billeder fra "Born" som er et genialt sted at slentre rundt og f.eks. nyde vin og tapas. Der er fotos fra stranden "Barceloneta", hvor man kan nyde solen og Middelhavet fra første parket. Der er fotos fra den ældste bydel "Eixample" og ligeledes et par skud fra latinerkvarteret "El Raval". Ligeledes er der billeder fra nordenden af byen "Gracia" som tidligere var en selvstændig lille by, men som i dag er blevet indfanget af byens vækst. Der er et par skud fra "Park Güell" og andre af Gaudis fantastiske værker.

Du kan finde det meste i Barcelona uanset om du er til hårdtpumpet storbyliv eller mere er til ro og fordybelse. Her er ufattelig smuk arkitektur...her er kunst, shopping, sport, gastronomi, drama/teater, havn, strand og hav... Du kan det meste i denne prægtige by.

God tur...

*


Du har naturligvis mulighed for at se mine tidligere blogindlæg. Scroll ned i bunden af denne side og kig under blogarkiv. Klik herefter på én af månederne - så er du igang.

Find mig desuden på Facebook. Søg efter "Photos by Fernandez".

Kan du lide hvad du ser, så giv mig meget gerne en "synes godt om" tilkendegivelse af min fotoside og del link på din egen side...så hjælper du mig med at sprede kendskabet til mine fotografier...

På forhånd tak :-)


















































Ingen kommentarer:

Send en kommentar